motorsearchdl

دانلود فایل

فضاهای شهری (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات14
حجم فایل11 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فلسفة روش:

همینطور كه از موضوع این كار پیداست، دو عبارت راسته بازار و فضای شهری توجه را به خود جلب می كند كه عبارت از آن یعنی تاثیر عملكرد تكلیف در عبارت قبل را نسبت به هم و برای ما مشخص می كند. در نتیجه موضوع      از دو قسمت و در دسته بندی دقیقتر از سه قسمت قبل تشیكل شده است.

اشاره به موضوع نشان دادن تقسیم بندی آن هنگامی كه به بررسی موضوعی بر موضوعات دیگر می پردازیم، از آن جایی كه هر عامل بر عاملی دیگر كه خود بر هزاران عامل دیگر تاثیر گذار است. از سوی دیگر و به دلیل محدودیت زمان، مكان و منابع، بررسی تحلیل هر یك از عوامل را منعكس می نماید. در نتیجه این كار برای انسجام و چارچوب بخشیدن به روند كار تا رسیدن به سطح مد نظر توجه شده است كه:

نه فقط از طریق موضوعی به بررسی تاثیرات دو جانبه بازار و فضای شهری پرداخته شود، بلكه ویژگیهای اصلی هر یك از این دو را از دیده گذرانده و به دلیل محدودیت های ذكر شده كه نمی توان از آن چشم پوشی كرد، از پرداختن به شاخه های فرعی پرهیز و یا فقط به اشارة آن بسنده شود و در نهایت اصل موضوع را به روابط پر رنگ تر میان بازار و فضای شهری اختصاص داده شود.

روش كار:

در منطقه مورد مطالعه جهت نظم دهی و تنظیم اطلاعات و همچنین تجزیه و تحلیل دقیقتر از یك سو و از سوی دیگر نیاز به انواع نقشه ها در مقیاس های متنوع، مقیاس بررسی ها در سلسله مراتبی به صورت زیر تعریف شده است:

1 – محدودة فراگیر 2 – محدودة بلافصل 3 – حوزة مداخله

نقشة زیر موقعیت مكانی حوزه را مشخص می كند.

فضای شهری می بایستی توسط یك نهاد عمومی اداره شود تا در جهت منافع عمومی و جامعة مدنی اداره و نیازهای آن تامین شود. (109: 1972 Lynch,)

«بنابراین شرط اساسی برای اینكه یك فضای عمومی، فضای شهری تلقی شود این است كه در آن تعامل و تقابل اجتماعی صورت گیرد. پس آن دسته از نرم فضاها و سخت فضاها كه بستر تعامل اجتماعی نیستند فضای شهری نامیده نمی شوند. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:24 ] [ جمشید راد ]
[ ]

ارزش های كالبدی – قصایی (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات13
حجم فایل11 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

ارزش های كالبدی – قصایی

«در طراحی شهری ارزش های كالبدی – قصایی برآمیختگی متناسب توده و قصا و شكل بدنه فضای محصور كننده ، برای ایجاد یك كل استوار است. در دیدگاههای جدید طراحان غربی نیز كه در شرح و بسط این مفاهیم همانند گذشته پیشگام بوده اند، همچنان بردستیابی به كلیتی موزون تاكید می شود».(توسلی، 1376: 46 ( كالن بر این اعتقاد است، همانطور كه هنری به نام معماری داریم چیزی هم به نام هنر ارتباط وجود دارد كه عبارت است از تركیب كلیه عناصر سازنده محیط مانند : بناها ، و درختان و طبیعت و آب و ترافیك – فضایی شهرهای ایران دچار تغییرات اساسی و ملتی شده امروزه ارزش های كالبدی – فضایی شهرهای ایران دچار تغییرات اساسی و ملتی شده است كه می توان یكی از علل عمده آن را ناشی از دخالت دادن سلیقه های شخصی روز دانست كه جز محصول یك دوره تحصیل در داخل یا خارج كشور وتجربه ای محدود نبوده است .

فضاهای شهری ، مزایا و معایبیش در هر صورت در غالب عناصری كالبدی همچون كف، بدنه وسقف و اجزاء وعناصر آن غیبت یافته و شخصیت و پتانسیل های بالقوه و بالفعل آن قابل شناسایی می شود.

هرچند مفاهیم شهری اعم از فضایی كالبدی ، اجتماعی و اقتصادی درهم تنیده و جدایی ناپذیرند اما به ناچار برای پرهیز از ابهام در پاسخگویی به مسائل شهری سعیدر تفكیك آن ها شده است .

بررسی تركیب توده و فضا :

چگونگی شكل گیری و تركیب توده و فضا را می توان خمیر مایه شكل گیری انواع فضاهای شهری دانست. نحوه تركیب توده و فضا و ایجاد حالات مختلف آن از قبیل،بافت ریزدانه و درشت دانه، ارگانیك و شطرنجی ،نشان دهنده مشخصات كالبدی ، وضعیت فرهنگی و اقتصادی منطقه است.

«ساخت كالبدی شهر و بویژه مسافت اصلی كالبدی شهر را فضاهای عمومی شامل میادین و خیابان ها در امتزاج با فعالیت های محصور كننده آن ها تشكیل می دهند. طراح شهری در سازمان دادن و طراحی این فضاها بر پایه قواعد و معیارهایی روشن اما با نتیجه ای انعطاف پذیر و درعین حال جهت دهنده به منظورایجاد فرهنگی دركل شهر عمل می كند. این دیدگاه كه محصول طراحی است و باید به صورت یك كل درآید، همواره مورد قبول بوده است. این كل كه منبعث از رویدادها وتصمیمات مختلف است از تركیب دو عنصر اساسی توده وفضا حاصل می شود وتاریخ طراحی شهری آمیختگی ارزشمند این دو عنصر را به صورت كلی هماهنگ و مرتبط الاجز نشان می دهد. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:24 ] [ جمشید راد ]
[ ]

حفاظ های ایمنی (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات30
حجم فایل18 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

- خلاصه طرح

با توجه با آکار کشته ها در تصادفات و صوانح رانندگی در ایران که در 9 ماهه ی سال گذشته در حدود 22448 نفر که متاسفانه این آمار نسبت به سطح آمار جهانی بسیار بالا می باشد . که طبق این آمار به طبع خسارات مالی و جانی زیادی را در برداشته است . بر آن آمدیم تا در بهبود یکی از تجهیزات راهداری و ایمنی جاده ها کمکی بر کاهش خسارات جانی و مالی بوجود آمده باشیم .

گاردیل (Guargrail):

نرده های حفاظتی هستند که به منظور کاهش خسارات وارد بر وسائط نقلیه خارج از تسلط رانندگی که در طول هر سمت راه و میان گاه نصب می گردد که معمولا شامل سپر، سرسپر و پایه و پی می باشد .

جنس سپری آن از نوع ورق st37 در ضخامت mm2 و mm3 تولید می گردد . طول مفید آن cm381 و طول نهایی cm 417 است .

در پایه ها از تیرآهن نمره 12 و 14 استفاده می شود . با توجه به مقاومت که این نمره از ورقst37 دارد، در هنگام برخورد حتی در سرعت های پایین نیز باعث خساراتی به وسیله نقلیه می گردد. که در سرعت های بالا باعث ایجاد خسارات بسیار زیاد و همچنین باعث تخریب و حتی بریدن گاردیل می شود . با توجه به معایب ذکر شده با افزودن لقمه ای لاستیکی بر روی سپری ها که به صورت طولی و عمودی بر روی آنها نصب می گردد باعث افزایش مقاومت کششی و گهیدلی در برخوردهای شدید و سنگین و برخوردهای سبک باعث کاهش خسارات وارد شده به وسیله نقلیه می گردد .

یکی دیگر از مزایای این طرح این است که به منظور افزایش مقاومت گاردیل نیازی به تعویض گاردیل قبلی نبوده و بر روی همان گاردیل نصب می گردد ، و از نظر مواد اولیه از لاستیک های زاید (موتور) استفاده می شود .

و به طور کلی می توان گفت در نصب لقمه لاستیکی تنها نیاز به یک دریل و پیچ و مهره کردن دارد .

این طرح دارای خصوصیات و ویژگیهای بسیاری می باشد که در فصل های این کتاب به آن می پردازیم .

با تشکر گروه تحقیق کار آفرینان

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:24 ] [ جمشید راد ]
[ ]

جدول کاربری اراضی و خلاصه اطلاعات روستای رزکنار (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات1
حجم فایل14 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

بسمع تعالی

جدول کاربری اراضی و خلاصه اطلاعات روستای رزکنار

1ـ موقعیت روستا                                                                                 6ـ كاربریها

شهرستان

بخش

دهستان

فاصله از شهر مجاور

فاصله  ازمحور

واقع درحریم شهر

موقعیت جغرافیایی

 

ردیف

نوع كاربری

كاربری وصع موجود                     جمعیت سال  ( 83  )      820    نفر

كابری پیشنهادی   جمعیت سال                                 افق طرح  ( 93  )        914       نفر

سرانه مطلوب

سرانه متداول طرح هادی روستایی در مازندران

سطح پشینهادی مورد نیاز

نام شهر

فاصله

نام محور

فاصله

 

جلگه ای

كوهپایه ای

كوهستانی

مساحت مترمریع

سرانه به مترمربع

درصد

مساحت مترمربع

سرانه       مترمربع

درصد

جلگه

كوهپایه

كوهستانی

بابلسر

رود بست

خشکرود

کله بست

5

سپاهی دانش

متصل

-

*

 

 

 

1

مسكونی

136706

7/166

4/69

117435

48/128

3/68

90

100-90

90-80

60-50

8460

 

2ـ  نقش روستا از نظر سطح بندی درطرحهای فرادست :

 

2

تجاری

1190

45/1

6/0

1371

5/1

79/0

5/1

1.5-1

1-0.5

0.5-0.3

1271

 

3

آموزشی

5745

7

9/2

5276

75/5

3

75/5

6-3

4-2

3-1

0

مرکزمنظومه روستایی

مرکزمجموعه روستایی

مرکزحوزه روستایی

روستای اقماری

تعداد ونام روستاها حوزه نفوذ

 

4

بهداشتی ودرمانی

607

74/0

3/0

477

52/0

27/0

52/0

2-0.5

1.5-0.5

1-0.3

0

--

---

----

*

-----

5

شبكه معابر

42131

37/51

4/21

35166

47/38

4/20

 

24%-12%

24%-12%

24%-12%

0

 

6

فرهنگی

0

0

0

1000

09/1

58/0

09/1

2-1

1.5-0.5

1-0.3

1000

 

3ـ مطالعات جمعیتی

7

مذهبی

2282

78/2

15/1

1069

3/1

62/0

--

 

 

 

 

 

8

اداری   انتظامی

0

0

0

1000

09/1

58/0

09/1

2.5-1

1.5-1

1-0.5

1000

سال

1355

1365

1375

1383

1393

 

9

ورزشی

0

0

0

0

0

00

0

6-2

4-2

3-1.5

 

جمعیت

491

777

753

820

914

10

فضای سبز

تجهیز شده

0

0

0

5000

47/5

9/2

47/5

7-3

5-3

4-2

5000

عمومی

0

0

0

0

0

00

-

ــ

ــ

ــ

 

خانوار

87

135

156

216

240

11

تفریحی وتوریستی

0

0

0

0

0

00

0

ــ

ــ

ــ

 

بعد خانوار

64/5

75/5

82/4

8/3

8/3

12

صنایع كارگاهی

2429

0

23/1

2282

 

 

5/2

2.5-1

2-1

1.5-1

2282

درصدنرخ رشد متوسط سالانه

 

69/4

31/0-

07/1

1

13

تاسیسات وتجهیزات روستایی

5742

7

9/2

1828

2

 

2

2-0.5

1-0.5

1-0.3

1828

 

 

4ـ فعالیتها :

 

14

جمع خالص كاربریها

196832

240

100

171904

188

100

 

 

 

 

 

15

حرائم

راهها

0

0

0

0

0

 

 

 

 

 

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:23 ] [ جمشید راد ]
[ ]

تیمچه قیصریه (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات4
حجم فایل131 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

موضوع1

تیمچه قیصریه

تیمچه در اواسط قرن سیزدهم هجری قمری در زمان قاجاریه ساخته شده است . این بنای معروف در بازار تهران و پس از بنای چهار سوق بزرگ واقع شده است .

تیمچه مهدیه

این بنا در اواسط قرن سیزدهم هجری قمری ساخته شده است .

تیمچه امین اقدس

این بنا در قرن سیزدهم هجری قمری ، در عهد ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد و به نام امین ( امینه ) اقدس ، یکی از همسران معروف ناصرالدین شاه موسوم شد . بنای یاد شده در بازار تهران ، پس از چهار سوق قرار دارد

تیمچه صدراعظم

این تیمچه در قرن سیزدهم هجری قمری به همت میرزا علی خان اتابک ، صدراعظم ایران ساخته شد .

تیمچه کتاب فروشان

ساختمان تیمچه کتاب فروشان ، متعلق به قرن سیزدهم هجری قمری است .

تیمچه علاء الدوله

این بنا در میانه قرن سیزدهم هجری قمری به وسیله شخصی به نام علاء الدوله ساخته شده است و از ویژگی های معماری تیمچه های بازاری ایران برخوردار است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مجموعه بازار تاریخی تهران در ضلع جنوبی خیابان 15 خرداد و حد فاصل آن با خیابان مولوی ، خیام و 17 شهریور، در بافت قدیمی و تاریخی شهر واقع شده و چون گذشته مهمترین مرکز تجاری و بازرگانی است. بازار تهران از مجموعه‌های مهم تاریخی و هنری شهر تهران محسوب می شود.

بنای اولیه بازار به دوره شاه تهماسب صفوی و هم زمان با ساخت برج و بارو و دروازه های شهر تهران در حدود سال های 948- 930 هـ. ق تعلق دارد. چهار بازار لباف‌ها ، کرجی دوزها ، سراج‌ها و نعل‌چی‌ها ، قدیمی‌ترین بخش بازار تهران است. به نوشته صنیع‌الدوله ، چهار سوی بزرگ و کوچک بازار در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. در این زمان مجموعه بازار به طرف شمال غرب و غرب توسعه یافت، به طوری که به تدریج حد فاصل بین ارک و مسجد جامع به بخش پر رونق بازار تبدیل شد و معروف‌ترین و معتبرترین سراها و تیمچه ها در این محدوده فعال شدند.

در دوره ناصرالدین شاه بر تعداد راسته‌ها و رسته‌های بازار افزوده شد و تعدادی سرا و تیمچه معتبر ساخته شد. مانند دیگر بازارهای تاریخی ، هر کدام از راسته‌ها ، رسته‌ها، سراها و تیمچه‌های بازار تهران به صنف و فعالیت خاصی اختصاص داشت. در این دوره بخش های اصلی عبارت بود از : بازار کفاشان ، بازار فرش فروشان، بازار عباس آباد، بازار امیر، بازار زرگرها، بازار ساعت فروشان، بازار بین الحرمین، بازار چهار سوق بزرگ، مسجد جامع، بازار چهار سوق‌کوچك، بازار چهل تن ( که از قدیمی ترین بخش های بازار و مربوط به دوره فتحعلی شاه است )، بازار آهنگران، بازار مسگران و بازار پاچنار .

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:23 ] [ جمشید راد ]
[ ]

تیمجه امین الدوله (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات8
حجم فایل33 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

این بنا كه در یكی از نقاط مركزی بازار (میانچال) قرار دارد متعلق به دوره قاجاریه است كه به دستور یكی از رجال نامدار عصر قاجار به نام فرخ خان غفاری ملقب به امین الدوله و با معماری استاد علی مریم، در اواخر قرن سیزدهم قمری (1285) ساخته شده است. این بنای باشكوه در سه طبقه و با طول و عرض زیاد بنا گردیده و ارتفاع گنبد آن نیز مورد توجه می باشد. همه ساله در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) این تیمچه میعادگاه گروه ها و هیات مذهبی عزادار كاشان می باشد.

 

کاشان، تیمچه امین الدوله

تقاطع بازار خیاطها و میان چال، چارسوی میان چال

بازار کاشان، که از عهد سلجوقیان تا زندیان از مه مترین و زیباترین بازارهای ایران بود، در اواخر قرن دوازدهم هجری

قمری بر اثر زلزله به کلی ویران شد؛ و اگرچه در دورهٔ قاجاریان، خصوصاً در عهد فتحعلی شاه و ناصرالدی نشاه، به نحوی مطلوب بازسازی شد و رونق گرفت؛ در دورهٔ پهلوی اول، بر اثر احداث خیابان، بخشهای مهم و ارزند های از آن میان رفت.

با این حال، این مجموعه همچنان از مجموعه های ارزشمند بناهای بازار در ایران محسوب می گردد و از هریک از اقسام

بناهای بازار م یتوان نمونهٔ کاملی در آن یافت. یکی از مه مترین این بناها، که نمونهٔ کامل تیمچه محسوب م یشود،

تیمچهٔ امین الدوله است که به دستور فرخ خان امی نالدوله غفاری، در سال ۱۲۸۵ ، در عهد ناصرالدی نشاه، احداث شده

است. اگر جهت راسته بازار کاشان را، که از شما لشرقی به جنو بغربی است، مسامحتاً شرق ی غربی فرض کنیم؛ این

تیمچه در جناح جنوبی بازار کفاشها و در مقابل بازارچهٔ میا نچال قرار گرفته است. در کتابی که تقریباً ه مزمان با احداث

یکی دیگر از بناهای مرتفعهٔ عالیهٔ منیعه تیمچه و کاروان سرایی است که » : تیمچه نوشته شده، دربارهٔ آن چنین آمده است

جناب جلالت مآب، امین الدوله، دو سال قبل در جنب چارسوی بازار کاشان از گچ و آجرتراش و سنگ تراش و کاشیالوان

احداث نموده و انواع نجاریها و حجاریها و نقاشیها در آن به کار رفته. تیمچهٔ سرپوشیدهٔ آن، که به همه جهت پیرایهٔ اتمام

پذیرفته، عمارت تحتانی و فوقانی آن به وصفهای خوب و طرحهای مرغوب است؛ و استادان چرب دست سنمّار شأن یک

سقفی بر روی آن زده اند که عقل ناظرین حیران است... و از دو درب عالی گشوده شود: یکی به وسط چارسوی شهر و

یکی محاذی معبر بازار ریسمان فروشان؛ و کاروان سرای سرگشوده و متفرّعات هنوز ناتمام است. پس از اتمام، یک درب

۱ همچنین در کتابی دیگر، در حدود صد سال بعد از احداث آن، آمده «. آن در وسط بازار کفش دوزها گشوده خواهد شد

از جمله بناهای متعدد فرخ خان غفاری کاشی، ملقب به (امین الدوله)، سرای سرپوشیده ای است در چارسوی بازار » : است معروف به (میان چال)، که در سال ۱۲۸۵ ساختمان آن به پایان رسیده و دارای سه طبقه بنای مستحکم و سقف مرتفع با دهنهٔ وسیعی می باشد که نظیر آن بدین عرض و طول و عظمت و شکوه در جای دیگر دیده نشده؛ زیرا که علاوه بر

زیبایی خیر هکننده و شاهکارهای هندسی، که این بنا را ممتاز و در نوع خود ب یمانند ساخته، به ویژه در استحکام

ساختمان و طرح نقشه و معماری آن چنان دقت و مهارتی به کار برده شده که پس از صد سال، هنوز کوچ کترین رخنه

و شکافی در اساس و بنیان این بنا پیدا نشده است... این کاروا نسرا به وسیلهٔ دو درب بزرگ چوبی به بازار مربوط

می گردد: یک در از چارسو به صحن کوچک هشت ضلعی [هشتی تیمچه] و دیگری به صحن بزرگ مرب ع مستطیل شکلِ«... جنوبی [فضای میانی تیمچه]؛ و در حقیقت، از مجموعهٔ آنها سرای واحدی به وجود آمده

این تیمچه یک هشتی و یک فضای میانی دارد و حجر هها در دو طبقه در پیرامون آنها استقرار یافته است. فضای میانی،

یعنی مهم ترین فضای تیمچه، قاعده ای منظم دارد؛ اما شکل آن از اشکال ساده و تعریف شدهٔ هندسی نیست، بلکه در مقام

تحلیل می توان گفت متشکل است از: یک شکلِ کشکولی، که محور طولی آن در جهت محورِ ورودی تیمچه، شمال ی

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:23 ] [ جمشید راد ]
[ ]

توسعه شهری و روستایی (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات11
حجم فایل21 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مقدمه

شناخت بهتر هر پدیده پیش از هر چیز نیازمند تعریف جامع و کاملی از آن پدیده است . واضح است که هر پدیده این تعریف جامع و کامل تر باشد شناخت آن پدیده آسان تر و دقیق تر خواهد بود .

مناطق روستایی در حال حاضر درکشورهای جهان سوم در تمامی ابعاد تا حدود زیادی فراموش شده اند تا جایی که به علت بی توجهی روستاییان با مشکلات خود به سوی شهرها آمده اند . در همه کشورهای در حال توسعه همه امکانات در مناطق شهری جمع شده اند و همین مساله سبب سبب بروز تفاوت های فاحش بین این دو ناحیه شده است . جامعه ای که روستایی فقیر خود را به هر عنوان فراموش کند و آن را رها سازد درحقیقت خود را از یک منبع بسیار مهم توسعه محروم می کند .

مفهوم شهر و روستا و شهری و روستایی چیست ؟

ده واژه ای است پارسی که از دهیو حاصل آمده است و دهیو به معنای سرزمین و کشور است و معنای آن مرکز تجمع انسانی است که واحدی جغرافیایی بوده و شخصیتی اقتصادی و اجتماعی قائم به ذات داشته باشد . در فرهنگ های فارسی از این واژه  تعاریف و معناهای مختلف و گاه نزدیک به هم آمده است ولی این مفاهیم جملگی نارسانا بوده اند . نقطه مشترک این تعاریف آن اسن که در همه واژه ده رامقابل شهر گرفته اند و یا در ملعنای خارج شهر که تعریف اول صحیح و تعبیر دوم مبهم است . در تعریف و معنای ده نیز در همه جا به وابستگی آن به کشاورزی اشاره شده است و این نشانه قائم به ذات بودن آن است چون بدون کشاورزی این صفت را نمی یافته است .

کلمه روستا را بعضی از منابع از ریشه رستن و روییدن و در ظاهر در معنای رستنگاه در نظر گرفته اند . اگر چنین باشد نشانی است از تکیه بر اقتصاد کشاورزی ده و اثری چغرافیایی است از فلات ایران زیرا در نواحی غیر نیمه خشک نمی توان هر رستنگاهی را آبادی و هر آبادی را رستنگاه دانست .

واژه روستا که صورت های معرب آن رستاک ، رسداق و رزداق و رستاق است همه جا به معنی زمین مزروع و مسکون خارج از شهر آمده است و جای معینی به نسبت ده دارد که امروز هم بسیار با معنای علمی مورد استفاده قرار می گیرد. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:22 ] [ جمشید راد ]
[ ]

تـوسعه پـایدار شـهری افق آشتی با طبیعت (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات6
حجم فایل11 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

تـوسعه پـایدار شـهری افق آشتی با طبیعت

 

 

  یكی از مشكلاتی كه در شهرسازی دهه های اخیر با آن روبه رو بوده ایم، هجوم شهرها به بسترهای طبیعی و محیط زیست بوده است. این مشكل از كجا ناشی می شود

 

      بحث توسعه پایدار شهری از جمله مباحثی است كه در چند سال اخیر بسیار مطرح شده است. توسعه پایدار شهری در اساس یك موقعیت ثابت نیست، بلكه فرآیندی مستمر از دگرگونی به سوی انطباق و سازگاری است كه در آن از یك سو به گسترش رفاه اقتصادی و اجتماعی نسل های كنونی و آینده توجه دارد و از سوی دیگر به حفاظت از محیط زیست می اندیشد.

تصور می شود كه با این روند در آینده نزدیك به مفهوم اخلاقی توسعه پایدار ونظریات آشتی با طبیعت بیشتر از گذشته توجه خواهد شد. دكتر ناصر اقبالی استاد دانشگاه و متخصص برنامه ریزی شهری در این باره می گوید: توسعه پایدار شهری هنگامی به موفقیت خواهد رسید كه در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به طور همزمان گام برداشته و از همه آسیب ها و خسارات غیر قابل جبران به طبیعت جلوگیری كند. در باره توسعه پایدار شهری و ابعاد مختلف آن با این استاد ومحقق دانشگاه گفت وگویی انجام داده ایم كه در ادامه می خوانید.

یكی از مشكلاتی كه در شهرسازی دهه های اخیر با آن روبه رو بوده ایم، هجوم شهرها به بسترهای طبیعی و محیط زیست بوده است. این مشكل از كجا ناشی می شود

رابطه بین طبیعت و شهر رابطه ای متقابل و دو سویه است. بدین شكل كه شهرها تأثیر عظیمی را بر محیط های طبیعی داشته اند و از آن نیز تأثیر پذیرفته اند. شهرها در محل هایی ایجاد شده اند كه جاذبه های طبیعی فراوان داشته اند؛ جایی كه منابع آب و بسترهای حاصل خیزی از خاك، گیاهان و جانوران فراهم و در دسترس بوده است.

از سوی دیگر در سال های اخیر رشد جمعیت شهرنشینی به صورت فزاینده ای افزایش یافته است به گونه ای كه جمعیت شهرنشین جهان از ۲ درصد جمعیت جهان در سال ۱۸۰۰ به ۳۰ درصد درسال ۱۹۵۰ و ۴۷ درصد در سال ۲۰۰۰ افزایش یافته است و رفته رفته شهرنشینی به عنوان تنها الگوی سكونت مطرح می شود. انتظار می رود كه تا سال ۲۰۳۰ بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها ساكن شوند. چنین تمركز بی سابقه ای از جمعیت در شهرها كه متراكم ترین عرصه های سكونت هستند باعث تخریب هر چه بیشتر محیط زیست، آلودگی آب، آلودگی هوا، فرسایش خاك و ورود پسماندها در شهرها شد. از سوی دیگر توسعه های شهری هماهنگ با افزایش جمعیت آنها نبوده است و به علت عدم رشد تأسیسات خدمات شهری مانند خیابان ها، مدارس، بیمارستان ها و نبود اشتغال و به وجود آمدن قشر وسیعی از كم درآمدان شهری، جمعیت بسیاری از ساكنان شهرها دچار سوءتغذیه، بیكاری و بی بازدهی شده است.

برای حل این مشكلات چه رویكرد و فرآیندی را باید مد نظر قرار دهیم

برای حل چنین مشكلاتی عده ای از برنامه ریزان به روش های كمی و تكنیكی مانند ساخت پل ها و بزرگراه های بیشتر برای كنترل روز افزون ترافیك، تحقیقات بیشتر پزشكی برای رویارویی سریعتر 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:22 ] [ جمشید راد ]
[ ]

رشد و توسعه اقتصادی (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات33
حجم فایل75 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

-1- تاریخچه، كلیات و تعاریف رشد و توسعه اقتصادی ص 11-14

مقوله توسعه اقتصادی تا قبل از دهه 1940 میلادی به صورت پراكنده مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گرفت اما پس از جنگ جهانی دوم به طور جدی و به صورت شاخه‌ای مجزا از علم اقتصاد به عنوان «اقتصاد توسعه» مطرح گردید.

1-1-1- دلایل توجه به توسعه اقتصادی[1]:

1- پس از خاتمه جنگ جهانی دوم، كشورهای درگیر جنگ كم و بیش با ویرانی‌‌ها و نابسامانی‌‌های اقتصادیی، سیاسی و اجتماعی رو به رو بوده‌اند [به جز كشور آمریكا كه درگیر جنگ بود اما از نظر جغرافیایی فاصله زیادی با صحنه درگیری‌‌ها داشت] تقریباً تمام كشورهای درگیر با ویرانی‌‌ها و نابسامانی‌‌ها روبه رو شدند. لذا اندیشمندان برای جبران فرصت‌‌های از دست رفته و خسارت‌‌های وارده و چاره اندیشی برای اقدامات مؤثر و جبران خسارت‌‌ها به ارائه نظرات مختلف پرداختند.

2- بسیاری از كشورهای مستعمره و نیمه مستعمره با پیدایش نهضت‌‌های استقلال‌طلبانه در گوشه و كنار جهان، به استقلال دست یافتند. این گونه كشورها با آثار شوم استعمار به ویژه پدیده عقب‌ماندگی روبه رو بوده و در جهان دارای موقعیت ناپایدار از نظر سیاسی، اقتصادی در عرصه جهانی بوده اند.

3- تلاش در جهت یافتن علل عقب‌ماندگی و كاهش فاصله و اختلاف فاحش برخی كشورها با كشورهای توسعه یافته و همچنین راه‌حل‌‌های اساسی به منظور حل مشكلات متعدد


[1] - موسوی جهرمی، یگانه «توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی»، انتشارات پیام نور، چاپ اول، 1375، ص 2

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:22 ] [ جمشید راد ]
[ ]

پیدایش وتوسعه شهر (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات36
حجم فایل27 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

پیدایش وتوسعه شهر از دیدگاه لوییس مامفورد

لوییس مامفورد(1990-1895)از متفكـرین برجسته قرن بیستم اسـت كه اول بار عقایدش را در كتاب فرهنگ شهرها منتشر كرد.از وی نوشتـه های زیــادی در زمینه برنامه ریزی اجتمـاعی،شهر،معمــاری وفنــاوری به جا مـــانده اســـت مشهورترین اثر مامفورد شهر در طول تاریخ است كه در آن پیدایش وتوسعـــه شهر را در دوران مختلف تاریخی مورد بررسی قرار داده اســت.وی هـدف از نوشتن این كتاب را چنین بیان می دارد :

"من سعی كرده ام كه شكلها و كاركردهای شهر را بررسی كنم و اهـدافی را كه منجر به ایجاد آن شده است ،بیابم .چنانچه شهر نقایصی را كه در طول تـاریخ به همراه داشته از خود بزدایـد ،شهــرهای آینده نقش مهمتــری را نسبــت بـه گذشته ایفا خواهند كرد" .

لوییس مـامفوردمعتقـد اسـت:چنانچه به تاریخ شهرها بنگریم ،می توانیم تصمیم بگیریم كه كدام راه را انتخــاب كنیم ،یا خود را وقف تكامل وپرورش انسانیـت كنیم یا تسلیم نیروهای خودكاری شویم كه خود ساخته ایم وآن را برموجودی كه خالی از ویژگی انســانی است ،یعنی؛انسان ‌‌(فرا تاریخی)تحمیل كـــرده ودر نهایت او را از عواطف واحساسات ،خلاقیت وآگاهی تهـی كنیم به عقیده لوییس مامفورد چیزی كه زمانی به آن شهراطلاق می شده ،اكنون به مركز كنترل تبدیل شده وفناوری در قالب دستگاههای خودكار،فضایل انسانی را از آن سلب كرده است . وی با انتقاد از توسعه وبرنامه ریزی ما در شهرهای معاصر ،چهره ضد تاریخی آنها را آشكار ساخته وبرخی از بیماریهایی را كه گریبانگیر شهــرهای بزرگ اروپا وامریكا است ،مورد بررسی قرار می دهد .

او سعی دارد به تكامل كه توسط شهر انجام شده نگاهی نو بیندازدومعتقداست:    چنانچه تصویر نوینی از نظم ارگانیك داشته بــاشیم وهمه كاركردهای انسانی را در نظر بگیریم آنگاه می توانیم به شكلی جدید از شهر دست یابیم كه توسعه انسانی را به همراه داشته باشد .

شهرهای دوره باستان: میراثی از دهكده

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:21 ] [ جمشید راد ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1176 1177 1178 1179 1180 1181 1182 1183 1184 1185 1186 1187 1188 1189 1190 1191 1192 1193 1194 1195 1196 1197 1198 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1207 1208 1209 1210 1211 1212 1213 1214 1215 1216 1217 1218 1219 1220 1221 1222 1223 1224 1225 1226 1227 1228 1229 1230 1231 1232 1233 1234 1235 1236 1237 1238 1239 1240 1241 1242 1243 1244 1245 1246 1247 1248 1249 1250 1251 1252 1253 1254 1255 1256 1257 1258 1259 1260 1261 1262 1263 1264 1265 1266 1267 1268 1269 1270 1271 1272 1273 1274 1275 1276 1277 1278 1279 1280 1281 1282 1283 1284 1285 1286 1287 1288 1289 1290 1291 1292 1293 1294 1295 1296 1297 1298 1299 1300 1301 1302 1303 1304 1305 1306 1307 1308 1309 1310 1311 1312 1313 1314 1315 1316 1317 1318 1319 1320 1321 1322 1323 1324 1325 1326 1327 1328 1329 1330 1331 1332 1333 1334 1335 1336 1337 1338 1339 1340 1341 1342 1343 1344 1345 1346 1347 1348 1349 1350 1351 1352 1353 1354 1355 1356 1357 1358 1359 1360 1361 1362 1363 1364 1365 1366 1367 1368 1369 1370 1371 1372 1373 1374 1375 1376 1377 1378 1379 1380 1381 1382 1383 1384 1385 1386 1387 1388 1389 1390 1391 1392 1393 1394 1395 1396 1397 1398 1399 1400 1401 1402 1403 1404 1405 1406 1407 1408 1409 1410 1411 1412 1413 1414 1415 1416 1417 1418 1419 1420 1421 1422 1423 1424 1425 1426 1427 1428 1429 1430 1431 1432 1433 1434 1435 1436 1437 1438 1439 1440 1441 1442 1443 1444 1445 1446 1447 1448 1449 1450 1451 1452 1453 1454 1455 1456 1457 1458 1459 1460 1461 1462 1463 1464 1465 1466 1467 1468 1469 1470 1471 1472 1473 1474 1475 1476 1477 1478 1479 1480 1481 1482 1483 1484 1485 1486 1487 1488 1489 1490 1491 1492 1493 1494 1495 1496 1497 1498 1499 1500 1501 1502 1503 1504 1505 1506 1507 1508 1509 1510 1511 1512 1513 1514 1515 1516 1517 1518 1519 1520 1521 1522 1523 1524 1525 1526 1527 1528 1529 1530 1531 1532 1533 1534 1535 1536 1537 1538 1539 1540 1541 1542 1543 1544 1545 1546 1547 1548 1549 1550 1551 1552 1553 1554 1555 1556 1557 1558 1559 1560 1561 1562 1563 1564 1565 1566 1567 1568 1569 1570 1571 1572 1573 1574 1575 1576 1577 1578 1579 1580 1581 1582 1583 1584 1585 1586 1587 1588 1589 1590 1591 1592 1593 1594 1595 1596 1597 1598 1599 1600 1601 1602 1603 1604 1605 1606 1607 1608 1609 1610 1611 1612 1613 1614 1615 1616 1617 1618 1619 1620 1621 1622 1623 1624 1625 1626 1627 1628 1629 1630 1631 1632 1633 1634 1635 1636 1637 1638 1639 1640 1641 1642 1643 1644 1645 1646 1647 1648 1649 1650 1651 1652 1653 1654 1655 1656 1657 1658 1659 1660 1661 1662 1663 1664 1665 صفحه بعد