motorsearchdl

دانلود فایل

هرم (جزوه)

دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات14
حجم فایل247 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

كشف راز ساخت اهرام مصر

یك معمار فرانسوی پس از 8 سال تحقیق با استفاده از مدل سه بعدی رایانه ای از راز ساخت هرم بزرگ مصریان با نام "خوفو" پرده برداشت.

به گزارش آریا، ساخت هرم بزرگ مصر در 4500 سال پیش توسط "خوفو" حكمران معروف به "خئوپس" مدت های مدیدی دانشمندان را در این باره كه چگونه 3 میلیون بلوك سنگی هر یك به وزن 5/2 تن بالا برده شده اند، سرگردان كرده بود.

"ژان پییر هودین" معمار فرانسوی پس از 8 سال تحقیق و مطالعه و با استفاده از یك مدل سه بعدی رایانه ای به این نتیجه پى بر د كه كارگران با استفاده از یك پلكان مارپیچی قطعات بزرگ سنگی را به مكان تعیین شده منتقل می كردند.

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، این معمار ابزار سنگی و مسی موجود در آن زمان، بلوك های سنگ آهك و گرانیت، موقعیت این هرم و قدرت و دانش كارگران را در ارائه فرضیه خود مورد نظر قرار داد.

بنا بر فرضیه معمار فرانسوى ، كارگران نخست یك پلكان بیرونی را تا ارتفاع 140 فوتی بنا كرده اند و سپس یك پلكان داخلی را به شكل مارپیچ برای تكمیل ساختار 450 فوتی به كار برده اند.

این معمار همچنین گفت، مصریان در آن زمان برای قرار دادن یكی از تالارها در جایگاه خود از سیستم حالت تعادل بهره گرفته اند.....

 

 

 

 

کشف راز معماری اهرام مصر





یک معمار فرانسوی اعلام کرد که راز 4500 ساله بزرگ‌ترین هرم مصر را کشف کرده است و نحوه ساخت آن از داخل به خارج بوده است.
در گذشته دانشمندان اعتقاد داشتند که مقبره فرعون خوفو، آخرین بازمانده عجایب هفت‌گانه دنیای قدیم، با استفاده از یک رامپ وسیع در مقابل بنا و یا یک رامپ مارپیچ که در دور بنا چرخیده بود، برای حمل و به بالا کشیدن سنگ استفاده می‌شد.
در رد این تئوری، ژان پیر هودین می‌گوید: «تکنولوژی سه بعدی پیشرفته نشان می‌دهد که رامپ اصلی برای بالا کشیدن سنگ‌های حجیم به نوک هرم، 10-15 متر داخلی‌تر از پوسته خارجی قرار داشته است، ایجاد یک هرم داخل یک هرم». 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:37 ] [ جمشید راد ]
[ ]

هرم پلکانی زوسر (جزوه)

دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات7
حجم فایل635 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

هرم پلکانی زوسر

در حدود سال 2650 پیش از میلاد هرم پله دار فرعون زوسر (Djoser)، دومین پادشاه از سلسله سوم در سقاره (Saqqarah) یا گورستان باستانی (شهر مردگان ) ممفیس توسط «ایمحوتپ»، معمار، طبیب و مشاور مخصوص زوسر، برپا داشته شد. وی نخستین هنرمندی است که نامش در تاریخ جهان به صورت مکتوب موجود می باشد، بسیار به علم طب مصری خدمت کرد به گونه ای که در دوران بعد، به عنوان رب النوع هنر و علم مورد پرستش واقع گردید؛ چنین به نظر می رسد که مکتب معماری مصر به دست وی تأسیس شد.

 ایمحوتپ نخستین کسی بود که در ساخت هرم از قطعات کوچک سنگ بهره برد. این هرم كه احتمالاً كهن ترین بنای سنگی مصر و نخستین بنای سنگی عظیم جهان است، اولین مقبره عظیم پادشاهی نیز بود که ساخت آن نزدیک به سی سال به طول انجامید. هرم زوسر که حـدود 61 متر ارتفاع دارد و متشکل از شش مصطبه به تدریج کوچک شونده، با ارتفاعی یکسان است، دارای زاویه ای با شیب 72 درجه می باشد. شكل هرم مذبور كه ظاهراً چیزی در حد واسط بین مصطبه - شکل رایج مقابر مصریان در دوراه باستان - و هرمهای حقیقی بعدی در گیزا (چیزه) است، در پایان كار، ساختمانی مشابه زیگوراتهای بزرگ بین النهرین از آب درآمده است، اما هرم زوسر برخلاف زیگوراتهای بزرگ که معبد بودند، یك مقبره است و ارتفاعش از بناهای شهر مردگانی كه پیرامونش ترتیب یافته، بسیار ‌بلندتر می باشد.

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:37 ] [ جمشید راد ]
[ ]

هتل ها (جزوه)

دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات25
حجم فایل80 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

هتل ها:

طبقه بندی هتل ها :

هتل ها بر اساس استانداردهای گوناگون از قبیل مکان،تعرفه و بازار هتل داری طبقه بندی می شوند.هتل ها به طور فردی یا بخشی از یک زنجیره طبق موازین استاندارد اداره می شوند.نواحی مسکونی هتل ها معمولا" 65 تا 75 درصد فضای ساخت است.

مکان ها:

انتخاب مکان و تصمیم گیری در خصوص امکانات هتل بر اساس طرح های شهری و روستایی،بازار هتل داری و سرمایه گذاری است.

تحولات جدید:

هتل های مراکز شهری:

قیمت بسیار بالای زمین در شهرها باعث محدود شدن مکان هتل های درجه یک می شود.اینگونه هتل ها معمولا" توسط زنجیره های بین المللی به صورت ساختمانهای بلندمرتبه اداره می شوند.وجود اتاقهای بزرگ ملاقات بسیار ضروری است.تعداد مراکز و کلوب های تفریحی و فروشگاه در این مکانها رو به افزایش است.هتل های دولوکس(پنج ستاره) و هتلهای بوتیک دارای پارک و خیابانهای مخصوص خرید می باشند.هتل های سوئیت مورد استفاده تجار قرار می گیرند که دارای اتاقهای نشیمن مجزا و آپارتمانهای سرویس دار مستقل و خودکفا هستند.

هتل های حومه شهر:

هتل های حومه شهر و نواحی توسعه شهری،هتل های درجه متوسط محسوب می شوند که مورد استفاده تجار،افراد محلی و مسافران رهگذر قرار می گیرند.بهترین مکان آنها، نزدیکی به تقاطع هاست.امکانات این هتل ها نوعا" شامل اتاق های استاندارد، یک یا دو رستوران،اتاق ملاقات،سالن ورزشی و پارکینگ است.

موتور هتل:

از سراهای کوچک،مسافرخانه ها و متل ها برای مسافرین بین راهی در بلوک های استاندارد در نزدیکی شاهراهها و تقاطعهای اصلی استفاده می شود.فضای پارکینگ از الزامات اصلی این هتلهاست.امکانات عمومی آنها شبیه به هتل های حومه شهر است.

هتل های پناهگاهی:

هتل های جدید دارای امکانات تفریحی استاندارد و اتاقهای بزرگ ملاقات هستند.مکان این هتل ها در نواحی بلند و پناهگاههای کوهستانی نزدیک به دریا است.هتل های ییلاقی دارای زمین گلف،ورزش و اسب سواری و قایق سواری می باشند.

تحولات:

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:36 ] [ جمشید راد ]
[ ]

هتل سلامت (جزوه)

دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات8
حجم فایل667 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

 

بر اساس ضوابط و استانداردهای

وزارت بهداشت و درمان

 

سازمان جهانگردی وگردشگری

 

 

        
        

 

 

اردوگاه جهانگردی

مسافرخانه

مهمانسرا

هتل و اقامتگاه 

کلینیک 

خانه بهداشت

درمانگاه

بیمارستان

 

 

                               هتل بوتیک

انواع هتل ها (خاص):

                                                       هتل تخصصی ویژه

 

 

                                                                 شخصی 

                                                                  خانوادگی

انواع هتل ها ( بر اساس ساختار):                        زنجیره ای 

                                                                کارتل

                                                                

                                                                                                                                               

 

                                                                                       تفریحی

                                                                                       زنان

                                                                                     جوانان

                                                                                      سلامت

انواع هتل ها ( بر اساس ساختارهای کارکردی):                   بین المللی  

                                                                              چرخدار

                                                                                      روان                                                                                                                                                                                                                                                                                               آپارتمان

                                                                                                           

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:36 ] [ جمشید راد ]
[ ]

نیروی باد (گوناگون)

دسته بندیگوناگون
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات3
حجم فایل106 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

  نیروی باد

آسمان خراشهای اولیه به علت وزن زیاد ساختمان با دیوارهای باربر ساخته شده از مصالح بنایی چنان بودند نیروی باد قادر نبود به جاذبه زمین غلبه كند . با افزایش ارتفاع سرعت باد افزایش می یابد ، سرعت متوسط باد استاتیكی یعنی ثابت است ولی سرعت وزش های ناگهانی دینامیكی است ، بنابراین در طراحی ساختمان ها علاوه بر این با خمش یك طرفه (ناشی ازبرخورد باد به یك طرف ساختمان) و خمش دو طرفه كه تنش های برشی و پیچشی اضافی روی اعضای سازه وارد می كند و در نهایت تغییر مكان دوطرفه ایجاد می كند، روبرو هستیم  .

      تقسیم بندی سیستم لوله قابی :

سیستم های لوله ای با توجه با فاصله بین ستون های خارجی به چند دسته تقسیم می شوند كه به چند مورد اشاره می شود .

1)      قاب لوله ای با فاصله 10 تا 15 فوت (3 تا 4.58 متر) . به این ترتیب كه در پلان های مستطیلی در جهت كوتاه فاصله 3 متر و در جهت بلند 4.58 متر .كه البته این نوع فاصله گذاری برای پلان های غیر فشرده مناسب می باشد و در بسیاری از

ساختمان های بلند یافت می شود . اندازه ستون ها 38×40 اینچ و یا در بعضی طرح ها 27 ×40 اینچ . در ساختمان های فلزی این اندازه ها مقداری كوچكتر شده به میزانی كه ستونها 20 ×36 اینچ می باشند كه البته شرایط ضد آتش آنها را به اندازه ستون های مركب میرساند .

2)      قابهای لوله ای با فاصله 10 فوت (3 متر) ستون ، كه این فاصله برای همه ستون های اطراف محیطی استفاده می شود و در بعضی از ساختمان ها ممكن است برخی از طراحان و مالكان تصمیم بگیرند كه این فاصله كمتر نیز بشود كه اندازه ستون ها 27 ×48 اینچ برای ستون های تركیبی و 20×36 اینچ برای ستونهای فلزی بكار رود .

اولین ساختمانی كه از این سیستم استفاده كرده ، ساختمان 43 طبقه  دویت چیست نات در سال 1964 در شیكاگو است كه این سیستم به خاطر مشكلاتی كه دارد اصلاح شده است ؛ در ادامه به آن  خواهیم پرداخت ، چنین به نظر می رسد كه روش لوله قابی برای ساختمان های فولادی تا هشتاد طبقه و برای ساختمان های بتنی تا شصت طبقه اقتصادی است .

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:36 ] [ جمشید راد ]
[ ]

معماری در گذار از واقعیت به مجاز (معماری)

دسته بندیمعماری
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات2
حجم فایل9 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

معماری در گذار از واقعیت به مجاز

    از آن روزی که معماران مصری ایده های اولیه خود برای اهرام ثلاثه را احتمالا با چوبدستی در شنهای روان نقش کردند تا امروز بیش از هزاران سال می گذرد.در این هراره ها، معماران همواره روشهای جدیدتر و کاملتری را در تصویر نمودن، تجسم بخشیدن و معرفی کردن ایده های خلاقه خود برای خلق فضا های سه بعدی آزموده اند.تجسم بخشیدنی که علاوه بر کمک به معمار برای معرفی تصورات مجازی خود به دیگران، خود او را نیز در به دست آوردن درک درست تر از آنچه اندیشه یاری می کرد.

    معماران نخست از هندسه و ابزار ترسیمی برای تفهیم ایده هایشان به دیگر گروه های دست اندر کار نظیر کارفرمایان و پیمانکاران استفاده می کردند.پرسپکتیوها و ترسیمات سه بعدی و سرانجام ماکت ها و مدلها ابزار بعدی برای تجسم بخشیدن به تصورات ذهنی طراحان فضاهای معماری بوده اند.

      اما در عصر جدید با ورود کامپیوتر به عرصه شبیه سازی فضای معماری، افقهای نوینی فراروی معماران گشوده شده است.چه این ابزار جدید، علاوه بر اندازه ها و تناسبات،مصالح و رنگ و بافت را نیز به نمایش می گذارند.نورها را باز آفرینی می کند و با جان بخشیدن به تصاویر و حرکت دادن به آنها،پاره ای از وظایف مدل های حجمی نیز به دوش می کشد.کامپیوتر، ابزار قدرتمندی است که می تواند نقش چند رسانه ای را در انتقال یک ایده از طراح به مخاطب ایفا کند.

      سیر تجارب معماران در آزمودن روش های معرفی ایدهای فضاییشان در این هزارهها، سیر تکاملی  در دستیاب به روشهای چند رسانه ای برای بازآفرینی مجازی فضای معماری است.سیری که هدف غایی ان بازآفرینی هر چه کاملتر و جامعتر و واقع نمایانه تر فضای فضای معماری بر روی صورتی مجازی بوده است.

      مقوله "واقعیت مجازی" مدتهاست که دلمشغولی اصلی طراحان سیساتم های مالتی مدیا در عرصه شبیه سازی است.تجربه ها و طاحی هایی که در عرصه بازآفرینی واقعیت مجازی صورت گرفته اند،در تسخیر تمامی حواس انسان، از بینایی و شنوایی گرفته تا لامسه . بویایی و حتی چشایی را در نظر دارند و می کوشند قرارگیری تمام و کمال در یک محیط مجازی را همانند دیدن یک رویا، امکان پذیر سازند

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:35 ] [ جمشید راد ]
[ ]

نورمن فاستر معمار (معماری)

دسته بندیمعماری
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات9
حجم فایل171 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

نورمن فاستر - Norman Foster

1935 نورمن فاستر، در اول ماه ژوئن در شهر منچستر متولد شد.

1953 پس از اتمام دوره متوسطه، به صورت نیمه وقت و به عنوان منشی در تالار شهر منچستر شروع به کار کرد. سپس به خدمت سربازی رفت و در حین خدمت در نیروی هوایی، در زمینه مهندسی الکترونیک مهارت یافت و اطلاعاتی در مورد هواپیما کسب کرد. در نهایت، به دلیل علاقه به هواپیماهای گلایدر به یک خلبان ماهر تبدیل شد.

1955 پس از اتمام دوره دوساله سربازی، در دفتر دو تن از معماران منچستر مشغول به کار شد.

1956 با ثبت نام در دانشگاه معماری منچستر، به فراگیری دروس نسبتا سنتی ( در مقایسه با دروس و و رویکرد های متفاوت در انجمن معماران لندن و مدرسه ی معماری لیورپول ) پرداخت. با این حال، در این سال ها توانست مهارت های منحصر به فردی در زمینه ی فنون ترسیم و ارائه به دست آورد.

1959 در این سال یکی از ترسیم های او به عنوان یک کار درسی، موفق به دریافت مدال نقره ای RIBA شد.

1961 او در این سال دیپلم معماری و مجوز طراحی شهری خود را دریافت کرد. در همطن زمان، مدال هی وود و مدال برنز انجمن معماران منچستر به وی اهدا شد. علاوه بر این، با قبولی در بورسیه ی تحصیلی انجمن ساختمان سازان، به فلاوشیپ هنری نایل شد. پس از آن برای گذراندن دوره دو 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:35 ] [ جمشید راد ]
[ ]

نور (معماری)

دسته بندیمعماری
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات2
حجم فایل8 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

       نور

 

اکثر طراحی‌ها با احتساب نور خورشید انجام می‌شود، به عبارتی با تاریکی هوا تمامی ‌خلاقیت‌ها و هنرهایی که برای آن کوشش شده، یکباره در تاریکی شب محو می‌شود. زندگی شهری و بالطبع الزامات اقتصادی مرتبط با آن ایجاب می‌کند که دامنه فعالیت‌های انسانی از طول روز گذشته و تا پاسی از شب ادامه یابد. به این ترتیب کار و فعالیت شبانه به مرور به قسمتی از زندگی شهری تبدیل شده است.

تقریبا کلیه فعالیت‌های شهری که قبلاً در روشنایی روز امکانپذیر بوده، اینک در شب و به کمک نور مصنوعی قابل اجرا است. به عبارتی الزامات شهرنشینی، شب را برای انسان تبدیل به روز کرده است و فضاهای شهری در این پدیده جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده‌اند.

شب هنگام فضاهای شهری مانند خیابان‌ها، میادین، پارک‌ها و… بطور فزاینده‌ای به عنوان فضاهای زنده، متنوع و مملو از عبور و مرور مورد استفاده قرار می‌گیرند. تغییرات بنیادینی که فعالیت‌های شبانه موجب آن شده‌اند، تدریجاً سیمای خاصی را به محیط تحمیل می‌کند که در صورت هدایت آگاهانه کیفیت زندگی شهری را بهبود می‌بخشد.

فعالیت‌های شبانه هنری و تفریحی نظیر سینما، کنسرت، تئاتر، رستوران‌ها و همچنین پارک‌ها و گردشگاه‌ها بیشتر مدیون استفاده از نور مصنوعی هستند. از دیگر فعالیت‌های شبانه می‌توان به کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و شیفت کار شبانه آنها اشاره کرد که در پرتو نور مصنوعی ممکن شده است.تاثیرات عمیق حاصله از این تحولات، معماران را بر آن داشت تا به ارزیابی مجدد از کار برد نور مصنوعی جهت تاثیر بر ادراک انسان و القای بهتر و دلنشین‌تر هنر معماری به بیننده بپردازند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:35 ] [ جمشید راد ]
[ ]

پروژه : درس انسان، طبیعت، معماری (سایر گروه ها)

دسته بندیسایر گروه ها
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات25
حجم فایل578 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

چکیده :

 

نور به عنوان عنصری مهم در طراحی فضاها در نظر گرفته می شود و معماران آن را به عنوان عامل مهم در ایجاد حال هوای مطلوب به خدمت گرفته اند که می توان به طور کلی نور پردازی را به 2 دسته تقسیم کرد .

  - نور پردازی مصنوعی .

-  نور پردازی طبیعی .

با توجه به کسترش نور پردازی در معماری جهت طولانی نشدن مطلب به یکی از این موارد می پردازیم که با توجه به اهمیت و قدمت آن نور پردازی طبیعی را به عنوان این پروژه بر می گزینیم .

 در این مبحث ابتدا به اهداف کاربرد روشنائی روز و دستورالعمل های نور پردازی و فاکتور های شکل دهنده  و ابزار کنترل کننده نور می پردازیم و در ادامه به چگونگی استفاده از نور در مکان های مهم و نمونه های گوناگون آن در جهان می پردازیم ودر ادامه با توجه به اینکه در معماری سنتی ایران در کلیه مکان های عمومی و خصوصی نور پردازی طبیعی  نقش بسزایی داشته و دارد هرکدام از این مکان ها مثل مساجد   , مدارس , خانه های مسکونی , حمام ها , کاروانسرا ها , بازار و  ….  و با توجه به اقلیم های متفاوت خود یک پروژه تحقیقاتی بزرگ میتواند باشد

نور پردازی در بازار را با توجه به تنوع کاربردی ان انتخاب و توضیح داده خواهد شد و در پایان نتیجه گیری از کل پروژه خواهد بود.    

 

 

 

 

 

 

 

 

                              فهرست مطالب

 

عنوان                                                                          صفحه                                                                            

 

          مقدمه....................................................... .......... 5                                                                                                            

فصل اول:

1-اهداف کاربرد روشنائی روز ................................ ...6                                                                                    2-دستورالعملهای نورپردازی.................. ....................6                                             

           3- فاکتورهای شکل دهنده...........................................10                                                                          

          4- ابزار کنترل کننده نور... ....................................... 12                                                                                          

 

فصل دوم:  

1-  نمونه های گوناگون در معماری جهان .........................16                                                                    

2-  نور طبیعی در بازار...........................................21                                                                                     

3-  نتیجه گیری .................................................. 25                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

از آغاز زمان تا بعد از جنگ جهانی دوم كه استفاده از لامپ‌های فلورسنت بسیار متداول شده بود خورشید همیشه بعنوان یك منبع برتر انرژی روشنائی در داخل ساختمان مورد استفاده قرار گرفته، و نه تنها در دسترس بوده بلكه مؤثرترین منبع محسوب شده و بطور دائم رابطه انسان با طبیعت خارج از ساختمان را برقرار كرده است. استفاده از نور طبیعی فرم‌دهنده ساختار ایده‌های طراحی بوده و تأثیر زیادی در طراحی مجموعه‌های زیستی داشته و بطور كلی مؤثر در خلق برخی از آثار ارزنده معماری بوده است.

جنگ سریعاً ما را به طرف یك پیشرفت تكنولوژیكی راند و باعث بالارفتن استانداردهای زندگی گردید.

در این دوره پیشرفت ساختمانی، لامپهای فلورسنت كه بسیار اقتصادی، با قابلیت انعطاف‌ زیاد و كارآمد در دسترس قرار گرفت.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:34 ] [ جمشید راد ]
[ ]

نواى خاموش در مجموعه تاریخى بازار كاشان (جزوه)

دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات18
حجم فایل536 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مجموعه بازار از دوران ساسانیان در شهرهایى كه رونق بازرگانى داشتند شكل گرفت. بازار به عنوان نهادى اقتصادى - اجتماعى استخوان بندى شهر و روستاهاى بزرگ به شمار مى رود. هسته ابتدایى بیشتر بازارها در حوالى دروازه مهم شهرتشكیل شده و در امتداد مسیرهاى اصلى گسترش و ادامه مى یافت. شكل گیرى بازار و نحوه توسعه و ساماندهى فضاها، به كاركرد و رشد اقتصادى آن بستگى داشته است. تعامل و هماهنگى بین عناصر بازار همواره به پویایى بازار كمك مى كند. مجموعه بازار كاشان نیز با سامان مندى فضاهاى معمارى و همجوارى با راه هاى بازرگانى باستانى، یكى از پر رونق ترین و با شكوه ترین بازارهاى ایران به شمار مى آید به طورى كه مؤلف كتاب زینت المجالس مى نویسد: مثل بازار كاشان در تمام جهان نیست و طول آن هزار قدم است... . در یك توصیف اجمالى بازار كاشان در مجموعه بافت تاریخى شهر، همچون ستونى مستحكم و پایدار با امتدادى خطى به آن شكل داده و این جریان، حكایت از بازارى عظیم، با شكوه و منسجم دارد كه تحت تأثیر قابلیت ها و عوامل اقتصادى، با پیوندى نزدیك براساس رابطه متقابل عملكردى، سامان یافته و به ساختاركالبدى شهر معنا و مفهوم بیشترى داده است.
* پیشینه تاریخى
شهر تاریخى كاشان از گذشته هاى دور با نام هاى كاسیان، كاه فشان، چهل دختران، كاشیان و رستاق قاسان خوانده مى شده است. طبق روایات كتب معتبر تاریخى این شهر جزیى از ناحیه چهل حصاران بوده و حد میان اصفهان و قم محسوب مى شده است. پیش از ظهور و گسترش دین مبین اسلام، مردم دشت كاشان زرتشتى بوده و به زبان پارسى با لهجه اوستایى سخن مى گفتند. كاشان در سال هاى نخستین هجرى داراى آبادى، قلعه هاى بسیار و مسجد جامع بوده است. این شهر ۴ دروازه بزرگ به نام هاى دروازه قم، دروازه یزد - اصفهان، دروازه خراسان و درب باغ داشته است. مقدسى در كتاب خود مى نویسد: كاشان شهرى نامور و كهن ساز در مرز كویراست و پیرامون آن كشتزارهاى آباد و كاریز هاى فراوان دارد... .
* مجموعه تاریخى بازار كاشان:
از دیرباز بازار كاشان به جهت ساماندهى منظم و معمارى بى نظیر و با شكوه مجموعه فضاهایش مورد توجه و تحسین بوده است. به طورى كه سر آنتوان شرلى شرحى در باب یكى از سفرهایش با شاه عباس به كاشان مى نگارد و همچنین تاورنیه فرانسوى در سفرنامه خود مى نویسد: بازار هاى كاشان خیلى زیباست و با تاق هاى خوب پوشیده شده، كاروانسرا ها هم بزرگ و راحت است... .
بازار كاشان با وجود رونق و زیبایى بسیار در دوران سلجوقى و صفوى، به سبب زلزله شدید در سال
۱۱۹۲ ه.ق دچار ویرانى و افول شد كه در پى وقوع این حادثه علاوه بر تخریب ابنیه تاریخى شهر، بافت بازار نیز منهدم گشت. مى توان فضاهاى معمارى امروز بازار كاشان را نشانى از بازسازى هاى دوران قاجاریه و بخصوص دوره حكمرانى فتحعلى شاه دانست. مجموعه تاریخى بازار كاشان از نظر مكانى با امتداد شرقى - غربى از دروازه قدیمى شهر (دروازه دولت) آغاز شده و تا گذر پا نخل ادامه مى یابد. در گذر از این مسیر، راسته بازار مسگرها، میانچال، بالا بازار، درب زنجیر، زرگر ها و گذر نو مشاهده مى شوند.
* عناصر و فضاهاى فرهنگى، تاریخى بازاركاشان

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:34 ] [ جمشید راد ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1176 1177 1178 1179 1180 1181 1182 1183 1184 1185 1186 1187 1188 1189 1190 1191 1192 1193 1194 1195 1196 1197 1198 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1207 1208 1209 1210 1211 1212 1213 1214 1215 1216 1217 1218 1219 1220 1221 1222 1223 1224 1225 1226 1227 1228 1229 1230 1231 1232 1233 1234 1235 1236 1237 1238 1239 1240 1241 1242 1243 1244 1245 1246 1247 1248 1249 1250 1251 1252 1253 1254 1255 1256 1257 1258 1259 1260 1261 1262 1263 1264 1265 1266 1267 1268 1269 1270 1271 1272 1273 1274 1275 1276 1277 1278 1279 1280 1281 1282 1283 1284 1285 1286 1287 1288 1289 1290 1291 1292 1293 1294 1295 1296 1297 1298 1299 1300 1301 1302 1303 1304 1305 1306 1307 1308 1309 1310 1311 1312 1313 1314 1315 1316 1317 1318 1319 1320 1321 1322 1323 1324 1325 1326 1327 1328 1329 1330 1331 1332 1333 1334 1335 1336 1337 1338 1339 1340 1341 1342 1343 1344 1345 1346 1347 1348 1349 1350 1351 1352 1353 1354 1355 1356 1357 1358 1359 1360 1361 1362 1363 1364 1365 1366 1367 1368 1369 1370 1371 1372 1373 1374 1375 1376 1377 1378 1379 1380 1381 1382 1383 1384 1385 1386 1387 1388 1389 1390 1391 1392 1393 1394 1395 1396 1397 1398 1399 1400 1401 1402 1403 1404 1405 1406 1407 1408 1409 1410 1411 1412 1413 1414 1415 1416 1417 1418 1419 1420 1421 1422 1423 1424 1425 1426 1427 1428 1429 1430 1431 1432 1433 1434 1435 1436 1437 1438 1439 1440 1441 1442 1443 1444 1445 1446 1447 1448 1449 1450 1451 1452 1453 1454 1455 1456 1457 1458 1459 1460 1461 1462 1463 1464 1465 1466 1467 1468 1469 1470 1471 1472 1473 1474 1475 1476 1477 1478 1479 1480 1481 1482 1483 1484 1485 1486 1487 1488 1489 1490 1491 1492 1493 1494 1495 1496 1497 1498 1499 1500 1501 1502 1503 1504 1505 1506 1507 1508 1509 1510 1511 1512 1513 1514 1515 1516 1517 1518 1519 1520 1521 1522 1523 1524 1525 1526 1527 1528 1529 1530 1531 1532 1533 1534 1535 1536 1537 1538 1539 1540 1541 1542 1543 1544 1545 1546 1547 1548 1549 1550 1551 1552 1553 1554 1555 1556 1557 1558 1559 1560 1561 1562 1563 1564 1565 1566 1567 1568 1569 1570 1571 1572 1573 1574 1575 1576 1577 1578 1579 1580 1581 1582 1583 1584 1585 1586 1587 1588 1589 1590 1591 1592 1593 1594 1595 1596 1597 1598 1599 1600 1601 1602 1603 1604 1605 1606 1607 1608 1609 1610 1611 1612 1613 1614 1615 1616 1617 1618 1619 1620 1621 1622 1623 1624 1625 1626 1627 1628 1629 1630 1631 1632 1633 1634 1635 1636 1637 1638 1639 1640 1641 1642 1643 1644 1645 1646 1647 1648 1649 1650 1651 1652 1653 1654 1655 1656 1657 1658 1659 1660 1661 1662 1663 1664 1665 صفحه بعد