motorsearchdl

دانلود فایل

خلاصه ای اززندگی و سفر نامه ناصر خسرو (ادبیات)

دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات40
حجم فایل58 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

عنوان :

خلاصه ای اززندگی و سفر نامه ناصر خسرو

 

گرد آورندگان :                                           

بابك جمشیدوند    و  محمد رستمی

 

 

 

 

بهار 86

 

فهرست مندرجات:

 زندگینامه    

۲ شخصیت ناصرخسرو

۳ آثار ناصرخسرو

۴ نمونه اشعار

۵ خلاصه ی سفرنامه

۶ سبك شناسی

۷ منابع

 

 

 

 

 

 

 

منگر بدین ضعیف تنم زانکه در سخن           زین چرخ پرستاره فزونست اثر مرا

 

 

   به جای مقدمه        

پیشكش به اهل قبله، كه با همه مذاهب گونهگونهشان به خاندان رسول خدا مهر میورزند.
بیتردید وقتی ناصرخسرو لب به انتقاد میگشاید مخاطبانش برادران اهل سنت نیستند; زیرا آنها صحابه را میستایند و اهل بیت را، دستكم به عنوان صحابه، دوست دارند.
مراد و مخاطب اصلی ناصر در شعرهای انتقادیاش دشمنان اهل بیتاند; دشمنانی كه گاه در صفوف برادران اهل سنت پنهان میشدند و خاندان پیامبر و پیروانشان دشنام میدادندو میآزردند.
در عرف دین باواران این گروه اندك را ناصبی میخوانند.
شعرهای انتقادی ناصر پیام روشن حجت جزیره خراسان به این گروه است.
آمده پیغام حجت گوش دار ای ناصبیپاسخش دهگر توانی سر مخار ای ناصبیهرچه گویی نغزحجتگویلیكنقول نغزكیپدید آید زمغز پرخمار ای ناصبیعلم ناموزی و لشگر سازیازغوغا همیچون چنینی بیفسار و بادسار ای ناصبیشادچون گشتی براندندم بهقهرازبهر دیناز ضیاع خویش وازدار و عقار ای ناصبیتاقرار من زبهردینبه یمگاناست نیستجزبهیمگان اهلحكمت راقرار ای ناصبیچون زمشكلهات پرسم عورتت پیداشودبیاِزاری، بیاِزاری، بیازار ای ناصبیطبعخرداری تو حكمت راكسیبر طبعتوبست نتواند بهسیصد رش نوار ای ناصبیتا قیامت برمكافات فعال زشت تواین قصیده مر تورا ازمن نثار ای ناصبی

 

سال و محل تولد:

 

 394 هـ.ق. -

سال و محل وفات:

 

 481/485 هـ.ق.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:46 ] [ جمشید راد ]
[ ]

تئاتر شاعرانه و شرق (ادبیات)

دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات80
حجم فایل47 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

تئاتر شاعرانه و شرق

تقریباً اغلب افراد یا جریان هایی که پیامبران و مدافعات شاعرانگی در زندگی و هنر بوده اند نگاهی به شرق داشته اند. فلسفه شوپنهاور و نیچه، هایدگر، و در عصر هنر. سورآلیست ها – آرتو – برشت – گرتوفسکی – پیتز – سمبولیستی – هسه – شرق مانند قطب جلذبی تمام اندیشه های شاعرانه را به خود جلب نموده است. عقل گریزی، عرفان مشحون در هنر و اندیشه در گوناگونی جلوه هنر حیات، اعتبار دادن به خواب و رویا و شهود و دریافت حقیقت لحظه و ستایش بی عملی و ناکوشیدن، جهان روح را در مقابل جهان ماده غرب، جهان عمل، اراده، قدرت، آینده، عقل، الگوها، ایدئولوژی بنیاد می نهد.

آراگون دعوی داشت که میان شعر او و شعر عرفای اسلامی، مناسبات و پیوندهایی هست که وی آنها را نفی و رد نمی کند، ولی می خواهد بنیان گذار «دیالکتیک» عرفان باشد. خود وی می گوید: ابن عربی گفته هر عاشق در حقیقت فقط بر خدای خود عاشق است، و. من این سخن را چنین تعبیر و تفسیر می کنم که «هر که بر او عاشقه، خالق من است».

... شیفتگی سوررآلیست ها به شرق، پیشینه ای بس کهن دارد سوررآلیسم مدر حدود سال 1925 «شرق، شرق جهان گشا» را می ستود. سوررآلیست ها، شرقی اساطیری را برای دفع شر غرب، چون روح احضار می کردند.

(ستاری (1347) صص 46 و 48)

آرتو متاثر از تئاتر بای (اندونزی) است چرا که بازی مداوم آینده داری که از رنگی به اشاره ای و از فریادی به حرکتی می تابد ما را همواره به راهی می کشاند که برای روح ناهموار و دشوار است و ما را در حالتی برار از تردید و تشویق غوطه ور می سازد که از ویژگی های تأثیر شعر است.

(آرتو (1383) صص 94 و 95)

ژنه و تئاتر شرق

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:46 ] [ جمشید راد ]
[ ]

یادگار خشکسالی های باغ (ادبیات)

دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات27
حجم فایل15 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پیشگفتار:

«و عشق را خداوند آفرید»

من در این تحقیق سعی بر این داشتم که تحلیلی از مجموعه داستانهای کوتاه از کتاب میرزای بزرگ علوی گرد آورک. این کتاب نتیجه راهنمایی های دوستان بخصوص اساتید عزیز خانم مریم رئیس دانا بوده است.

اعتقاد من بر این است که راه تجربه و تحقیق همیشه باز است.

 

 

ادبیات کودکان و نوجوانان:

1384: سبک عیار (تحلیل و تلخیص سبک عیار)، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)

1383: قصه دیگچه و ملاقه (یک داستان) نوشته میشائیل انده، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کارهای فرهنگی:

1381: شرکت در سمینار جهانی ادبیات داستانی کیش افراشت داستان مهمان هر شب از مجموعه داستان از عشق و مرگ)

1382: تدریس داستان در خانه فرهنگ در قم

تدریس داستان و عناصر داستان در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران

داور جشنواره داستان کوتاه در اصفهان

1383: تدریس داستان و عناصر داستان در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران

دلاور جشنواره کوتاه ادریبهشتگان در تفرش

داور جشنوراه داستات کوتاه شهر در مشهد

داور جشنواره داستان کوتاه کردادگان در استان لرستان

داستانخوانی و سخنرانی در انسیتو گوته در مونیخ

داستنخوانی و سخنرانی در ایتراتور مدکشتات در برلین

1384: تدریس داستان و عناصر داستان در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران.

1381: نفرین شدگان (رمان)، انتشارات نگاه (نامزد دریافت جازه مهرگان برای بهترین رمان سال 1381) (نامزد دریافت جایزه اصفهان برای بهترین رمان سال 1381)

1382: با لبان بسته (مجموعه داستان)، نشر ثالث (برنده لوح تقدیر بهترین مجموعه داستان سال 1382 جشنواره یلدا) (نامزد دریافت جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات برای بهترین مجموعه داستان سال 1382) (نامزد دریافت کتاب سال وزارت ارشاد برای بهترین مجموعه داستان سال 1382)

1484: عنکبوت (مجموعه داستان)، انتشارات قصیده سرا

آثار ترجمه:

1377: اندوه عیسی (مجموعه هفده داستان و یک نمایشنامه) نوشته ولفگانگ برشت، انتشارات مکاه، (چاپ دوم، 1380، انتشارات نقش خورشید)

1380: میراث (رمان) نوشته هاینریش بل، انتشارات نقش خورشید

نان مقدس (یک داستان) نوشته هانس بندر، ناشر تجربه

1382: چاپلین (زندگی و آثار چارلی چاپلین)، نشر علم

1383: زیباترین افسانه های جهان (همراه با علی عبداللهی)، نشر ثالث

1384: چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد (نماشینامه) نوشته ادوارد آلبی، انتشارات قصیده سرا

 

سیامک گلشیری در سال 1347 در اصفهان متولد شد. تحصیلاتش را تا سطح کارشناسی ارشد زبان و ادبیات آلمانی ادامه داده، فعالیت ادبی اش را به طور جدی از سال 1371 آغاز کرد.

سیامک، پسر احمد گلشیری، مترجم و برادرزاده هوشنگ گلشیری، داستان نویس فقید است.

آثار:

اولین مجموعه داستانش «از عشق و مرگ» در سال 1377 منتشر شد. در همان سال مجموعه آثار ولفگانگ برشت در یک جلد با نام «اندوه عیسی» با ترجمه او منتشر شد. در سال 1379 مجموعه داستان «همسران» و رمان «میراث» اثر هانریش بل را همان سال انتشارات نگاه منتشر کرد. در سال 1380 دو رمان دیگر از او منتشر شد: «شب طولانی» و «مهمانی تلخ». در سال 1381 رمان «نان آن سالها» اثر هاینریش بل را ترجمه کرد که انتشارات نقش خورشید منتشر کرد. رمان دیگر او «نفرین شدگان» توسط انتشارات نگاه روانه بازار کتال شده است.

آثار تالیفی:

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:46 ] [ جمشید راد ]
[ ]

داستان معاصر (ادبیات)

دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات32
حجم فایل22 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

«پیشگفتار»

خداوند متعال را شکر می کنم که توانسته ام در این ترم تحقیق با راهنمایی استاد خانم مریم رئیس دانا به انجام رسانم. از همه عزیزانی که مرا در گردآوری این تحقیق کمک کردند کمال تشکر را می نمایم.

این تحقیق دارای 5 داستان کوتاه از چهار نویسنده معاصر ایران است که مورد تحلیل قرار گرفته است.

امیدوارم مورد توجه خوانندگان قرار گیرد.

 

فهرست مطلب

داستان گدا

3

داستان ماهی و جفتش

7

داستان گاو

11

داستان گرگ

15

داستان مهمان ناخوانده

19

 

 

 

ردیف

اسم کتاب

اسم داستان

اسم نویسنده

نوع عشق

اسم شخصیت اول مرد

اسم شخصیت اول زن

1

یادگار خشکسالی های باغ

گدا

غلامحسین ساعدی

عشق پیرزن گدایی کردن و بقچه ای که همراه خود داشت و چیزی که داخل بقچه بود «اونام مثل بزرگتراشون...» ص 383 از خط اول تا آخر پاراگرفا 2

 

سید اسدالله

خانوم بزرگ

 

 

موقعیت اجتماعی مرد

موقعیت اجتماعی زن

خصوصیات ظاهری مرد

خصوصیات ظاهری زن

نتیجه عشق

مکان

زمان

-

گدا

ص 380 پاراگراف اخر از خط سوم تا آخر.

-

-

بازشدن درب بقچه و برملا شدن چیزهای داخل آن.

ص 393 پاراگراف آخر

 

 

 

 

 

 

خونه سید اسدالله در قم

-

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:46 ] [ جمشید راد ]
[ ]

كوچه ی بی نام (تاریخ و ادبیات)

دسته بندیتاریخ و ادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات18
حجم فایل113 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست

عنوان                                                                                                                 صفحه

كوچه بی نام                                                                        4

تحلیل داستان                                                                       10

شرح حال سید محمد علی جمال زاده                                       11

نگاهی كلی به زندگی جمال زاده                                              15

آثار جمال زاده                                                                    17

فهرست منابع                                                                       18                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

كوچه بی نام

در ایران ما بر عکس فرنگستان که امروز دیگر مردم شهر نشینش عموما اجاره نشین هستند اغلب خانواده ها پشت اندر پشت در همان شهر و همان محله و همان کوچه و همان خانه بزرگ شده همانجا نشو و نما ی یافته اند در شهرهای فرنگستان اهل یک محله که جای خود دارد ولی حتی مردم یک کوچه و یک گذر و از آن هم بالاتر حتی سکنه طبقات مختلفه یک عمارت و همسایگان دیوار به دیوار اصلا همدیگر را نمی شناسند. در ایران بر عکس قضیه به طور کلی طور دیگر است و از آنجایی که مشت نمونه خروار است میخواهم قصه کوچکی را که خانواده خودم در آن منزل داشت به طور مختصر برایتان نقل کنم تا تصدیق فرمایید که تفاوت از زمین تا آسمان است.ما در تهران در کوچه بن بست کوتاه و باریکی منزل داشتیم که هر چند اسم معین و مشخصی نداشت ولی هر یک شش خانواری که در آن منزل داشتند به موقع و بی موقع سعی داشتند که نام رئیس و بزرگ خود را بر آن ببندند.کوچه آجرفرش نسبتا پاک و پاکیزه ای بود و تا کی (و یا به قول عوام درخت انگوری ) که از قدیم الایام در خانه ما در پای دیوار پشت کوچه نشانده بودند به دو طرف دیوار نصب بود همین که وارد این کوچه می شدید بلافاصله دست چپ خانه اول خانه استاد نوروز بود. مرد نازنینی بود و کمرچین و سرداری پوش با کلاه پوستی طاسی شکمدار*. چند قدم پایین تر دست راست می رسیدیم به خانه عمو باقر ترک معروف به عمو ترکه. عمو ترکه مردی بود باند قد و لباده پوش وصامت و تسبیح به دست در یکی از دالان های بی شمار تیمچه حاجب الدوله دکان خرازی مختصری داشت. پسر ارشد عمو ترکه حسن آقا که با ما بچه های سر و پا برهنه همبازی بود یک دفعه وبی مقدمه بنای قد کشیدن  را گذاشت و صدایش دو رگه شد و دیلاغ و نره غول غریبی ازآب درآمد وطولی نکشید که بااین قد درازدرنظر ما کودکان خردسال یاجوج و ماجوجی حکم عوج بن عنق را پیدا نمود و به همین ملاحضه مجبور بودیم از او حساب ببریم وحرفش را گوش بدهیم . عمو ترکه دختر سر و مرو گنده ای هم داشت رقیه نام که مقارن همان اوقات به شوهر رفت. پس از عبور از خانه عمو ترکه میرسیدند به خانه ما . ما در آن کوچه تنها خانواده غریب و تازه وارد بودیم ولی همان طور که تقریبا پنجاه سال پیش یکسره از اصفهان بدان خانه وارد شدیم هنوز هم هرچند پدر و مادر و چند تن از برادرانم رخت به عالم بقا کشیده اند بقیه السیف خانواه تمام و کمال از نرینه و مادینه همه در همان خانه و همان لانه منزل و ماوی داریم و عمری است که اهل کوچه سایه لطف و بیگا نگی خود رابر سر ما انداخته ما را نیز از خود شناخته اند. خانه چهارم روبروی خانه ما خانه حاج شیخ مرتضی سقط فروش بود . حاج شیخ مردی بود عمامه شیر و شکری به سر با قدی متوسط و ریش توپری که همیشه از برکت رنگ و حنا مثل پر کلاغ سیاه بود.


* . كلاه لنگی هم  می گفتند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:45 ] [ جمشید راد ]
[ ]

پروین اعتصامی (تاریخ و ادبیات)

دسته بندیتاریخ و ادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات40
حجم فایل22 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست

 

تولد پروین.................                           ...................1

کودکی .....................                              ........... 1

تحصیلات پروین........                       ..................... 1

ازدواج.....                                    ...................... 2

شاعران هم عصر او............                             ....4

صنعت شعری..................                     ..............4

بینش و طرز تفکر..........................6

بینش در شعرپروین......     ..............8

محیط اجتماعی.............................15

ممیزات شعر پروین.........................17

وفات   .................................27

گذری بر اشعار دیوان پروین      .........28

شعری از شهریار راجع به  .....  ........ 35

منابع و مآخذ    ............. ..........37

 

یكی دیگر از بدیع ترین و دلاویزترین شكوفه های ادب فارسی و یكی از منادیان محبت و مردمی و تقوی در عصر حاضر پروین اعتصامی است. پروین اعتصامی مسمات به رخشنده شاعره ایرانی دخت مرحوم یوسف اعتصامی (اعتصام الملك آشتیانی طاب ثراه) در (25 اسفند 1285 هـ . ش/1906 م) در تبریز متولد گردید.

 در كودكی به اتفاق پدر به تهران آمد و بقیه عمر خود را در این شهر گذرانید. ادبیات عربی و فارسی را نزد پدر آموخت و دورة مدرسه اناثیه آمریكایی تهران را به پایان رسانید.

  به علاوه بنا به آشنایی و مکاتبات پدرش باطالبوف قطعا آثار او را هم خوانده است. و از همه آنها برای پرورش ذهنیات خود در دنیای شعر سود جسته است. یکی از ممیزات شعر پروین این است که به کلی از تصنع لفظی و معنوی بدور است و مطلقا ساختگی های که در منظومات دیگران دیده می شود آشنا نیست، و از بیان صریح عقیده خویش در مظاهر مختلفه بیم ندارد. در قصاید و تمثیلات و موضوعات تعاونی و اجتماعی، همه جا این برتری و امتیاز نمایان است اخلاق او پروین، پاک طینت، پاک عقیده، پاکدامن، خوش خط، خوش رفتار، نسبت به دوستان مهربان، در مقام دوستی متواضع، و در طریق حقیقت و محبت پایدار بود- او چنانکه شیوه اغلب عقلاست، کمتر سخن می گفت و بیشتر فکر می کرد، در معاشرت سادگی و متانت را از دست نمی داد،هیچگاه از فضائل ادبی و اخلاقی خود سخنی به میان نمی آورد و همین سادگی و سکوت پروین، گاهی کوته نظران را در فضیلت ادبی  و اخلاقی او به شبهه می انداخت. روی هم رفته، پروین مظهر کمال و اخلاق بود. قلب شاعر، مرکز اسرار حق و حقیقت است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:45 ] [ جمشید راد ]
[ ]

بررسی شعر نو( نیماسی) (تاریخ و ادبیات)

دسته بندیتاریخ و ادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات17
حجم فایل18 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست                                  موضوع: بررسی شعر نو( نیماسی)

 

صفحه

1

3

6

7

12

عنوان

زبان شعر نو( نیماسی)

گذری بر ابهام در شعر نو

ویژگی ها و سویه های مدرن

نوآوری نحوی در شعر نو

داستان پردازی اشعار شعر نو

زبان شعر نو( نیماسی)

پیداست زبان گفتار و زبان شعر دراجزاء با یکدیگر وجه اشتراک دارند. در هر دو نحوه ی بیان« واژه» عنصر اساسی و بنیادین است. اصولاً زبان از ترکیب و هم نشینی واژگان در یک ساختار منظم بوجود می آید. لیکن آنچه مرز میان این دو نحوه ی بیان است شکل برخورد گوینده( یا شاعی با واژه برخورد واژه ها با یکدیگر در شعر و کارکرد خاص آنها می باشد. گفته شد« برخورد واژه ها در شعر»  زیرا« اگر میان واژه ها برخوردی نباشد، شعر بوجود نمی آید. شعر از زبان فراتر رفته، قواد آن را در هم می ریزد میان واژگاه جابجایی پیش می آید این، یعنی برخورد واژه ها[1]  که موجد ساختاری به نام شعر است. در زبان گفتار صرفاً یک نشانه ااست به اشیایی آنکه تصویر شوند گفته می شوند. گوینده در زبان گفتار آنها را به نام می خواند بی آنکه نشانی نشان دهد. لیکن در زبان شعر، واژه نام شیء نیست، خودشیء


1- محمد حقوقی، شعر و شاعران، ص 2-341

 

2- محمد تقی غیاثی سبک شناسی ساختار، ص 16 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:44 ] [ جمشید راد ]
[ ]

آرایه‏های ادبی قرآن و جایگاه آنها در ترجمه (تاریخ و ادبیات)

دسته بندیتاریخ و ادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات26
حجم فایل28 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

آرایه‏های ادبی قرآن و جایگاه آنها در ترجمه

پیش از آن كه المعتزّ باللّه‏ عباسی (متوفی 296) كتاب البدیع را بنویسد و برای نخستین‏بار محسّنات بدیعی و آرایه‏های ادبی را به عنوان یك علم مطرح كند، در میان عرب‏ها توجه خاصی به زیبایی‏های كلام می‏شد و اگر چه این زیبایی‏ها تعریف نشده بود، اما به هر حال در نظم و نثر به كار می‏رفت. یك نمونه آن قرآن كریم است كه از این نظر شاهكاری بزرگ به شمار می‏رود و به طوری كه خواهیم دید انواع صنعت‏های بدیعی به گونه‏ای چشمگیر در آن به كار رفته است.
المعتزّ با نوشتن كتاب خود، برای نخستین بار این علم را پایه گذاری كرد و اصطلاحات خاص آن را پدید آورد. البته پیش از او نیز محسنات بدیعی به كار می‏رفته و اصطلاح «بدیع» در میان اهل شعر و بلاغت رواج داشته است؛ مثلاً جاحظ (متوفی 255) را می‏بینیم كه از بدیع در شعر شاعران یاد می‏كند، آن هم به گونه‏ای كه گویا پیش از او اهل ادب این اصطلاح را می‏شناخته‏اند.1 خود المعتزّ تعریف «مطابقه» را كه یك صنعت بدیعی است از خلیل بن احمد و تعریف «مذهب كلامی» را كه آن نیز یكی از صنایع است از جاحظ نقل می‏كند.2 كاری كه المعتزّ 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:44 ] [ جمشید راد ]
[ ]

ادبـیـات داسـتـانـی (تاریخ و ادبیات)

دسته بندیتاریخ و ادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات41
حجم فایل15 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

ادبـیـات داسـتـانـی

هر روایتی كه خصلت ساختگی و ابداعی آن به جنبه های تاریخی و واقعیش غلبه كند و نیز به آثار روایتی منثور ادبیات داستانی گویند. شامل قصه، رمان، رمانس داستان كوتاه می شود.

قصه: به آثاری كه در آن ها تاكید بر حوادث خارق العاده بیشتر از تحول و تكوین آدم ها و شخصیت هاست قصه می گویند. حوادث قصه را به وجود می آورند و دارای زبانی نقلی و روایتی هستند. و سه خصوصیت عمده قصه ها عبارتند از: خرق عادت، پیرنگ ضعیف و كلی گرایی. قصه ها معمولاً پایانی خوش دارند.

رمانس: قصه خیالی منثور یا منظومی است كه به وقایع غیرعادی و شگفت انگیز توجه كند و ماجرای عجیب و غریب و عشقبازی های اغراق آمیز یا اعمال سلحشورانه را به نمایش گذارد. تریستان و ایزوت ژوزف بدیه.

رمان: مهمترین و معروف ترین شكل تبلور یافته ادبی روزگار ماست. دن كیشوت سروانتس شاهزاده خانم كلو مادام دولافایت و رمان های آلن رنه لوساژ ژیل بلاس

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:44 ] [ جمشید راد ]
[ ]

احمد شاملو (تاریخ و ادبیات)

دسته بندیتاریخ و ادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات39
حجم فایل40 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


مقدمه

    احمد شاملو شاعر بزرگ معاصر ایران در ماه آوریل 1990 (1369) در آمریكا میهمان مركز پژوهش و تحلیل مسائل ایران (سیرا) بود و در هشتمین كنفرانس این مركز در دانشگاه كالیفرنیا، بركلى سخنرانى كرد. كتابى كه در دست دارید متن كامل این سخنرانى است.
    سخنرانى شاملو به دلایل متعدد بحث‏هاى زیادى را برانگیخت. بویژه آنكه نسخه‏هاى دستكارى شده یا ناكاملى از آن نیز در جراید چاپ و یا در رادیوها و تلویزیون‏ها پخش گردید. به همین دلیل و به منظور جلوگیرى از هرگونه پیشداورى و همچنین كمك به ایجاد زمینه عینى براى بحث منطقى حول مسائل طرح شده از سوى شاملو، سیرا تصمیم گرفت كه متن كامل این سخنرانى را در اختیار دوستداران ادب و فرهنگ ایران قرار دهد.

    چكیده بحث شاملو را مى‏توان در این جملات از گفته‏هاى خود او بیان كرد:
1- یكى از شگردهاى مشترك همه جباران تاریخ تحریف تاریخ است؛ و در نتیجه، متأسفانه چیزى كه ما امروز به نام تاریخ در اختیار داریم جز مشتى دروغ و یاوه نیست كه چاپلوسان و متملقان دربارى دوره‏هاى مختلف به هم بسته‏اند. و این تحریف حقایق ... به حدى است كه مى‏تواند با حسن نیت‏ترین اشخاص را هم به اشتباه اندازد.»

 2- دولت‏ها و سانسورشان به نام اخلاق، به نام بدآموزى، به نام پیشگیرى از تخریب اندیشه و به هزار نام و هزار بهانه دیگر سعى مى‏كنند توده مردم را از مواجهه با ج«حقایق و واقعیات»ج مانع شوند... جاماج سلامت فكرى جامعه فقط در برخورد با اندیشه‏هاى مخالف محفوظ مى‏ماند... سلامت فكرى جامعه تنها در گرو... واكسیناسیون برضد خرافات و جاهلیت است كه عوارضش دست با نخستین تب تعصب آشكار مى‏شود.»


3- ما در عصرى زندگى مى‏كنیم كه جهان به اردوگاه‏هاى متعددى تقسیم شده است. در هر اردوئى بتى بالا برده‏اند و هر اردوئى به پرستش بتى واداشته شده ... اشاره من به بیمارى كیش شخصیت است كه اكثر ما گرفتار آنیم... همین بت‏پرستى شرم‏آور عصر جدید... شده است نقطه افتراق و عامل پراكندگى مجموعه‏ئى از حسن نیت‏ها تا هر كدام به دست خودمان گرد خودمان حصارهاى تعصب را بالا ببریم و خودمان را درون آن زندانى كنیم... انسان خِردگراى صاحب فرهنگ چرا باید نسبت به افكار و باورهاى خود تعصب بورزد؟»

4- ایمان بى‏مطالعه سد راه تعالى بشرى است. فقط فریب و دروغ است كه از اتباع خود ایمان مطلق مى‏طلبد... انسان متعهِد حقیقت‏جو هیچ دگمى، هیچ فرمولى، هیچ آیه‏اى را نمى‏پذیرد مگر اینكه نخست در آن تعقل كند، آن را در كارگاه عقل و منطق بسنجد، و هنگامى به آن معتقد شود كه حقایقش را با دلایل متقن علمى دریابد.

5- پذیرفتن احكام و تعصب ورزیدن برسر آن‏ها توهین به شرف انسان بودن است... جنگ و جدل‏هاى عقیدتى برسر این راه مى‏افتد كه هیچ یك از طرفین دعوا طالب رسیدن به حقیقت نیست

6- بر اعماق اجتماع حرجى نیست اگر چنین و چنان بیندیشد یا چنین و چنان عمل كند. اما بر قشر دانش آموخته‏نگران سرنوشت خود و جامعه، بر صاحبان مغزهاى قادر به تفكر حرج است ... پس بر شما است به جاى جامعه‏ئى كه امكان تفكر منطقى از آن سلب شده است عمیقاً منطقى فكر كنید.»

 
7- نتیجه این تعصب ورزیدن و لجاج بخرج دادن چیزى جز شاخه شاخه‏شدن نیست، چیزى جز تجزیه شدن، خرد شدن، تفكیك شدن، هسته‏هاى پراكنده ناتوان ساختن و از واقعیت‏ها پرت ماندن نیست.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:44 ] [ جمشید راد ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1176 1177 1178 1179 1180 1181 1182 1183 1184 1185 1186 1187 1188 1189 1190 1191 1192 1193 1194 1195 1196 1197 1198 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1207 1208 1209 1210 1211 1212 1213 1214 1215 1216 1217 1218 1219 1220 1221 1222 1223 1224 1225 1226 1227 1228 1229 1230 1231 1232 1233 1234 1235 1236 1237 1238 1239 1240 1241 1242 1243 1244 1245 1246 1247 1248 1249 1250 1251 1252 1253 1254 1255 1256 1257 1258 1259 1260 1261 1262 1263 1264 1265 1266 1267 1268 1269 1270 1271 1272 1273 1274 1275 1276 1277 1278 1279 1280 1281 1282 1283 1284 1285 1286 1287 1288 1289 1290 1291 1292 1293 1294 1295 1296 1297 1298 1299 1300 1301 1302 1303 1304 1305 1306 1307 1308 1309 1310 1311 1312 1313 1314 1315 1316 1317 1318 1319 1320 1321 1322 1323 1324 1325 1326 1327 1328 1329 1330 1331 1332 1333 1334 1335 1336 1337 1338 1339 1340 1341 1342 1343 1344 1345 1346 1347 1348 1349 1350 1351 1352 1353 1354 1355 1356 1357 1358 1359 1360 1361 1362 1363 1364 1365 1366 1367 1368 1369 1370 1371 1372 1373 1374 1375 1376 1377 1378 1379 1380 1381 1382 1383 1384 1385 1386 1387 1388 1389 1390 1391 1392 1393 1394 1395 1396 1397 1398 1399 1400 1401 1402 1403 1404 1405 1406 1407 1408 1409 1410 1411 1412 1413 1414 1415 1416 1417 1418 1419 1420 1421 1422 1423 1424 1425 1426 1427 1428 1429 1430 1431 1432 1433 1434 1435 1436 1437 1438 1439 1440 1441 1442 1443 1444 1445 1446 1447 1448 1449 1450 1451 1452 1453 1454 1455 1456 1457 1458 1459 1460 1461 1462 1463 1464 1465 1466 1467 1468 1469 1470 1471 1472 1473 1474 1475 1476 1477 1478 1479 1480 1481 1482 1483 1484 1485 1486 1487 1488 1489 1490 1491 1492 1493 1494 1495 1496 1497 1498 1499 1500 1501 1502 1503 1504 1505 1506 1507 1508 1509 1510 1511 1512 1513 1514 1515 1516 1517 1518 1519 1520 1521 1522 1523 1524 1525 1526 1527 1528 1529 1530 1531 1532 1533 1534 1535 1536 1537 1538 1539 1540 1541 1542 1543 1544 1545 1546 1547 1548 1549 1550 1551 1552 1553 1554 1555 1556 1557 1558 1559 1560 1561 1562 1563 1564 1565 1566 1567 1568 1569 1570 1571 1572 1573 1574 1575 1576 1577 1578 1579 1580 1581 1582 1583 1584 1585 1586 1587 1588 1589 1590 1591 1592 1593 1594 1595 1596 1597 1598 1599 1600 1601 1602 1603 1604 1605 1606 1607 1608 1609 1610 1611 1612 1613 1614 1615 1616 1617 1618 1619 1620 1621 1622 1623 1624 1625 1626 1627 1628 1629 1630 1631 1632 1633 1634 1635 1636 1637 1638 1639 1640 1641 1642 1643 1644 1645 1646 1647 1648 1649 1650 1651 1652 1653 1654 1655 1656 1657 1658 1659 1660 1661 1662 1663 1664 صفحه بعد